“Kende u de flexibiliteit van de prijslijsten van Business Central Al?”

The Business Central Academy
Inspiratie

Wilt u toegang tot al onze werkinstructies en instructievideo’s of deelnemen aan Q&A sessies en workshops? Lees meer informatie over de The Business Central Academy op onze site of schrijf u in voor de Business Central Community.

In Dynamics 365 Business Central, kunt u verkoopprijzen en kortingen instellen om uw prijsstrategieën te beheren. Het gebruik is afhankelijk van de instelling of u de oude of nieuwe prijsfunctionaliteit gebruikt. Het voordeel van de nieuwe prijsfunctionaliteit is dat u deze statussen kunt meegeven, zo kunt u prijzen voorbereiden, maar nog niet activeren. Echter was dit ook al mogelijk door de begindatum van prijzen in de toekomst in te stellen in de oude functionaliteit, maar dat bleek minder voor de hand liggend voor gebruikers dan de nieuwe weergave.

Het is erg belangrijk om uw prijzen goed voor te bereiden, anders kan het vastleggen in Business Central een tijdrovende klus worden. Denk daarbij aan de volgende zaken:

  • Klant- en leveranciersprijsgroepen
  • Klant- en leverancierskortingsgroepen
  • Campagnes
  • Artikelkortingsgroepen
  • Prijzen per vestiging
  • Prijzen per variant
  • Staffels
  • Ingangsdatum
  • Vooraf ingestelde einddatum
  1. Definieer uw Kortingsstrategieën: Voordat u prijslijsten maakt, moet u uw prijs- en kortingsstrategieën definiëren op de pagina’s Verkoopinstellingen en Instellingen Inkoop en betalingen. U kunt twee soorten kortingen instellen:

    • Regelkorting: Een kortingsbedrag dat wordt gegeven voor regels in verkoop- en inkoopdocumenten. Regelkortingen zijn gebaseerd op een combinatie van klant, artikel, minimumhoeveelheid, maateenheid of tijdsperiode.
    • Factuurkorting: Een kortingspercentage dat van het documenttotaal van de inkoop en verkoop wordt afgetrokken als het totaal van alle regels in het document een bepaald minimum overschrijdt.
  2. Definieer uw prijsstrategie: Business Central ondersteunt verschillende prijsstrategieën, zoals:
    • One-price-fits-all-modellen waarbij een artikel altijd voor dezelfde prijs wordt verkocht.
    • Speciale prijsafspraken met specifieke klanten, of groepen klanten.
    • Campagnes wanneer een verkoop voldoet aan de criteria voor een speciale aanbieding. U kunt bijvoorbeeld de volgende criteria voor een order hebben:
      • Het voldoet aan een minimale hoeveelheid
      • Het is voor een bepaalde datum
      • Het omvat een bepaald type artikel
    • Daarnaast is ook het vastleggen van een contractprijs mogelijk waarbij het aantal geleverde items wordt bijgehouden zodat u weet wanneer u het contractvolume hebt bereikt of overschreidt. Daar dit buiten de prijslijsten wordt vastgelegd is deze optie niet opgenomen in deze Blog, maar de mogelijkheid biedt Business Central zeker.
  3. Prijslijsten maken: Prijslijsten zijn flexibel en laten u de handelspartner of activiteit specificeren waarop ze van toepassing zijn. U kunt bijvoorbeeld één prijslijst opstellen die van toepassing is op alle leveranciers of alle klanten, of speciale prijzen of kortingen aanbieden per groep handelspartners of zelfs per handelspartner. U kunt prijzen en kortingen definiëren op basis van een minimumhoeveelheid op inkoop- of verkooporders, of een bepaalde combinatie van klant, artikel, minimumhoeveelheid, maateenheid of tijdsperiode. De prijzen en kortingen die u definieert, worden automatisch toegepast op inkoop- en verkoopdocumenten. Dit bespaart u veel tijd bij de orderintake, maar natuurlijk ook bij het onderhouden (verhogen of verlagen) van prijzen.

  4. Automatische prijsberekening: Nadat u speciale prijzen en regelkortingen voor verkopen en aankopen hebt vastgelegd, berekent Business Central de beste prijs op verkoop- en inkoopdocumenten. De beste prijs is de laagste prijs met de hoogste regelkorting die op een bepaalde datum beschikbaar is, dit geld zowel voor inkoop als verkoop. Wanneer u tijdens de orderintake twijfelt aan de hoogte van het inkoop- of verkoopbedrag kijk dan ook vooral naar de actieve prijzen op die datum, Business Central zal de goedkoopste selecteren.

  5. Eenvoudig aanpassingen doorvoeren: Het verkoopprijsvoorstel biedt mogelijkheden om op basis van enkele parameters snel en eenvoudig de ingestelde verkoopprijzen te wijzigen.

Kortom, met de juiste instellingen kunt u uw verkoopprijzen en kortingen effectief beheren in Business Central!

De vertaalslag tussen praktijk en pakket

Hartelijk dank voor uw interesse in één van de producten uit The Business Central Academy van Pointwood Group B.V.  

Wij hopen dat het goed is bevallen. Mocht u aanvullende vragen of ondersteuning nodig hebben neem dan contact met ons op dan beantwoorden wij uw vragen doorgaans binnen 24 uur. 

Voor meer praktische tips en werkinstructies verwijzen wij u graag naar The Business Central Academy / Community  

Wilt u meer weten over onze praktijkopleiding, online leertrajecten of adviesdiensten neem dan een kijkje op onze site of neem vrijblijvend contact met ons op.